ریشه کنی موش ها تخصص ماست


در صورت موش گزیدگی چه باید کرد؟

اگر موش ما را گاز گرفت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اقدامات مهم در زمان موش گزیدگی

 

موش‌های معمولی و موش‌ها‌ی صحرایی می‌توانند بیماری را از طریق بزاق، مدفوع یا ادرار خود گسترش دهند. آن‌ها همچنین به طور معمول میزبان کنه‌ها، کک‌ها و سایر انگل‌هایی هستند که می‌توانند ناقل انواع بیماری‌ها باشند. خوشبختانه موش‌ها موجوداتی تهاجمی‌ نیستند. معمولا فقط زمانی که احساس خطر یا گوشه‌گیری ‌کنند، انسان‌ها را می‌گزند. به طور معمول بعید است موش گزیدگی بدون دلیل اتفاق بیفتد، مگر این‌که آن را لمس کنید و یا سعی کنید موش را در دستانتان نگه دارید.

گزش موش معمولا چیزی جدی نیست، اما اگر این اتفاق افتاد بهتر است نزد پزشک بروید. چرا که تهدید اصلی گزش جوندگان، خطر عفونت است. موش‌هاحامل باکتری‌ها و ویروس‌هایی هستند که می‌توانند منجر به شرایطی شوند که زندگی فرد در معرض خطر قرار بگیرد. در این رابطه بهتر است گزش موش‌ها و خطرات احتمالی ناشی از آن را بررسی کنیم.

 

موش گزیدگی چگونه است و چه حسی در فرد ایجاد می‌کند؟

 

دندان‌های جلویی موش‌ها آن‌قدر قوی است که اگر شما را گاز بگیرند، می‌توانند پوست شما را بدرند. گزش آن‌ها می‌تواند باعث احساس سوزش شدید و خون‌ریزی شود. در واقع گزش موش‌ها باعث ایجاد زخم در پوست و سوراخ شدن آن قسمت می‌شود.اگر به یک موش دست بزنید، به احتمال زیاد او در دفاع از خوددست شما را گاز می‌گیرد. اما گاهی نیز پیش می‌آید که بدون لمس کردن موش و تنها اگر جانور احساس خطر کند،انسان را گاز می‌گیرد.در سال 2018 خبری از کانادا بیرون آمد که حاکی از موش‌گزیدگی یک زن در سالن تئاتر بود. هنگامی که آن زن در پای خود احساس گزش کرد، متوجه شد سه عدد موش در زیر صندلی او زندگی می‌کنند!

 

عوارض جانبی و خطرات احتمالی ناشی از گزش موش

 

همان‌طور که اشاره کردیم بیشترین نگرانی در خصوص خطرات گزش موش،درباره‌ی احتمال انتقال عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است. همچنین گزش موش می‌تواند در برخی از افراد سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود. بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC)، جوندگان کوچک از جمله انواع موش‌ها تقریبا هیچ‌گاه ناقل بیماری هاری نیستند.

عکس‌العمل‌های آلرژیک ناشی از موش گزیدگی

 

یک مطالعه‌ی موردی در سال 2014 که از یک منبع معتبر منتشر شده بود حاکی از آن است که شخصی که مراقب موش‌های آزمایشگاهی بوده است، پس از گاز گرفته شدن توسط یکی از موش‌ها، واکنش آلرژیک نشان داده است.انگشت میانی این مرد 55 ساله توسط موشگزیده شده بود. سپس در عرض 10 دقیقه تمام بدن او دچار خارش شد و روی بازوهایش راشایجاد شد. پنج دقیقه بعد لب‌هایش متورم شد و سرگیجه پیدا کرد.علائم آلرژیک این مرد در عرض 8 ساعت و پس از آن‌که در بیمارستان بستری شده بود، کاهش یافت.

 

تب گزش موش (RBF)

 

تب گزش موش نوعی عفونت است که توسط باکتری‌هایی که روی برخی از جوندگان زندگی می‌کنند، منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق گزش و یا از طریق مصرف غذا و آب آلوده به مدفوع یا ادرار جوندگان منتقل شود.منابع معتبر بیان می‌کنند که علائم وجود این باکتری در بدن انسان معمولا در بازه‌ی 3 الی 10 روز نمایان می‌شود.گرچه در برخی موارد ممکن است بروز علائم تا 21 روز به تاخیر بیفتد. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • استفراغ
  • سر درد
  • درد عضلانی
  • در 50 درصد موارد:ورم یا درد مفاصل
  • در حدود 75 درصد موارد: راش

اگر فرد به سرعت تحت درمانآنتی‌بیوتیکیقرار بگیرد، نتایج اثربخشی خواهد داشت. اماگزارش شده است که در صورت عدم درمان به موقع، احتمال مرگ و میر حدود 10 درصد است.

 

ویروس هانتا

 

ویروس هانتا یک بیماری نادر اما کشنده است که توسط موش‌های آهو و موش‌های پا سفید منتشر می‌شود. گزارش‌های معتبر می‌گویند که میزان مرگ و میر آن حدود 38 درصد است. علائم اولیه‌ی این عفونت ویروسی عبارتند از:

  • تب
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • سرگیجه
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم

4  الی 10 روز پس از این عفونت، برخی از افراد ممکن است این علائم را داشته باشند:

  • تنگی نفس
  • سرفه کردن
  • احساس سفت شدن اطراف سینه
  • وجود مایع در ریه‌ها

ویروس هانتا می‌تواند از طریق بزاق، ادرار یا مدفوع موش منتقل شود. انتقال این ویروس از طریق گزش موش نادر است. عموما افراد از طریق تنفسی به آن مبتلا می‌شوند.

کوریومننژیت لنفوسیتی

 

کوریومننژیت لنفوسیتی یک بیماری ویروسی است که توسط جوندگان منتقل می‌شود. تخمین زده می‌شود که 5 درصد از موش‌های خانگی در ایالات متحده ناقل کوریومننژیت لنفوسیتی هستند. این ویروس می‌تواند از طریق بزاق، خون، مدفوع یا ادرار به انسان منتقل شود. طبق گفته‌های منابع معتبر،علائم این بیماری معمولا در عرض 8 الی 13 روز ظاهر می‌شوند. نشانه‌های اولیه‌ی این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • احساس ناخوشی عمومی
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • استفراغ

اگر عفونت گسترش یابد، ممکن است منجر به بیماری‌های جدی‌تری مانند مننژیت شود. مننژیت نوعی عفونت بافتی است که نخاع و مغز انسان را درگیر می‌کند.

 

آیا موش‌های خانگی گاز می‌گیرند؟

 

احتمال این‌که موش‌های خانگی شما را گاز بگیرند (وقتی آن‌ها را در دست می‌گیرید) وجود دارد. بنابراین می‌توانید نقل و انتقال آن‌ها به داخل قفسشان را، با دستکش انجام دهید تا مانع گزیده شدن توسط ایشان شوید.

خانواده‌های دارای کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از نگهداری جوندگان به عنوان حیوان خانگی پرهیز کنند. زیرا این جانداران پتانسیل انتقال انواع بیماری را دارند. در واقع موش‌های خانگی نیز مانند همه‌ی موش‌های دیگر می‌توانند بیماری‌ها را از طریق بزاق، مدفوع یا ادرار خود گسترش دهند. انتقال برخی از بیماری‌ها مانند کوریومننژیت لنفوسیتی در موش‌های وحشی شایع‌تر است. اما در مواردی انتقال این بیماری‌ها از طریق موش‌های خانگی نیز گزارش شده است.

 

اگر موش شما را گاز گرفت، باید چه اقداماتی انجام دهید؟

 

اگر این جونده شما را گاز گرفت یا حتی پوست شما را خراشید، باید بلافاصله زخم خود را با آب گرم و صابون تمیز کنید. بعد از این‌که محل گزش را تمیز کردید، می‌توانید آن را با یک حوله‌ی تمیزخشک کنید و روی زخم را با  کرم آنتی بیوتیک و بانداژ بپوشانید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

بهتر است به محض گزیده شدن توسط هر جونده‌ای به پزشک مراجعه کنید. اگرچه ممکن است زخم شما جدی به نظر نرسد، اما جوندگان می‌توانند ناقل باکتری‌ها و ویروس‌هایی باشند که سبب انواع بیماری‌های تهدیدکننده‌ی حیات می‌شوند.

در حال حاضر هیچ آزمایش معتبری وجود ندارد که تشخیص دهد آیا موش حامل باکتری‌های است که سبب بیماری گزش موش می‌شوند یا خیر. بنابراین ممکن است پزشک برای پیشگیری از ایجاد عفونت برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

اصولا موش‌ها به ندرت گاز می‌گیرند. اما اگر احساس کنند در گوشه‌ای قرار گرفته‌اند و یا تهدید می‌شوند، ممکن است این کار را انجام دهند. اگر دچار موش گزیدگی شدید، بهتر است بلافاصله زخم را با آب و صابون بشویید و به پزشک مراجعه کنید. اکثر عفونت‌های ناشی از گزش جوندگان در صورت درمان سریع، بهبود می‌یابند.

 

سم موش کش فسترک بلاکس

خرید سم موش - برند خارجی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: